“از مسیر بیاموزیم” حاصل آموخته‌هایم طی سالها یادگیری‌ست که به صورت نکاتی ارزنده به اهالی رشد‌فردی تقدیم می‌کنم.‌ این نکات حاصل تجربه‌ها، شکست‌ها، پیروزی‌ها، رنج‌ها، مقاومت‌ها و صبوری‌های من است.

 

بخوانید

_گفت: خبردارم که ماههاست به فلانی کمک می‌کنی.چرا؟ گفتم: من به او کمک نمی‌کنم، من به خودم کمک می‌کنم و از او هم سپاسگزارم که باعث شد همدلی در من رشد کند.

_ شاید خدا قلبت را می‌شکند تا به او نزدیکتر شوی! هر جا قلبت شکست باید بیشتر کنار خودت بنشینی و خود را التیام ببخشی! یک قلب شکسته برای ارتقای آگاهی تو لازم است.

_درد نور عظیمی دارد. وقتی درد می‌کشی به پیام پشت درد هم توجه کن! پیامی که روشنی می‌بخشد. وقتی چیزی از دست می‌دهی آگاه‌تر می‌شوی.

_ بی‌هدف و باری به هر جهت زندگی نکنید. برای هر روزتان برنامه داشته باشید. تاثیر میکرواکشن‌ها یا اقدامک‌ها برای رسیدن به هدف را دستِ کم نگیرید. حتا اگر هر روز پانزده دقیقه برای رسیدن به هدفتان کاری مفید انجام می‌دهید، عالی‌ست. ادامه دهید.

 

_ تکلیف خودت را مشخص کن! مسافر مسیر رشد از روبرویی با چالش‌ها جا نمی‌زند، فرار نمی‌کند، کار امروز را به فردا موکول نمی‌کند. در یک کلام، می‌زند به دل چالش‌ها و با ترسش روبرو می‌شود، انجام می‌دهد. نتیجه مهم نیست‌ فقط انجام می‌دهد‌.

 

_ منتظر نیروی بیرونی نباش! منتظر نباش یکی بیاید و تورا به جلو هُل بدهد. هر جوری هست خودت اقدام کن و پیش برو!

 

_ مینیمال زندگی کن! باور کنید با حداقل‌ها هم می‌توان به آسانی و زیبا زندگی کرد. اطراف خود را خلوت کنید. شما نیازی به اینهمه وسایل رنگ و وارنگ ندارید.

 

_ اگر به دنبال ناجی می‌گردی، در آینه نگاه کن!

_ هر روز، تاکید می‌کنم: هر روز ساعتی را در سکوت بگذران! و در این سکوت به هیچ چیز فکر نکن! در سکوت بر خودت متمرکز بمان!

 

_ رها‌کن! هر چیزی یا هر کسی که آرامش را از تو می‌گیرد رها کن! اگر نمی‌توانی و اگر رها کردن برایت سخت است، حتمن با یک کوچ خودشناسی همراه شو!

_ از وضعیت امروزت راضی نیستی؟! اگر به آینده فکر می‌کنی و مضطرب می‌شوی چاره کار در این است که ببینی برای امروزت چه کاری می‌توانی انجام دهی؟ نشستن و هیچ‌کاری نکردن و غُر زدن و از زمین و زمان شاکی بودن آسان است. برای داشتن یک وضعیت متفاوت در آینده، امروز گامی موثر بردار!

 

_ فاصله‌ات را با آدمهای خودشیفته حفظ کن! اگر بتوانی آنها را از زندگی‌ات حذف کنی چه بهتر!

 

_ به روزمرگی عادت نکن! همیشه به فکر رشد، تغییر و پیشرفت باش! یکجا نمان!

 

_ وارد چرخه‌ی باطلِ رقابت نشو! وقتی شروع به رقابت می‌کنی از خودت و برنامه هایت دور می‌‌افتی، شبیه قطاری می‌شوی که از ریل خارج می‌شود. بر کار و برنامه‌هایت متمرکز بمان!

 

_ اگر سردرگمی و نمی‌دانی چه می‌خواهی یا چه نمی‌خواهی، تنها یک راه چاره وجود دارد خودت را بشناس! خودشناسی راه درست را به تو نشان می‌دهد.

 

_ از کسی که به خودش حرمت نمی‌گذارد، توقع احترام نداشته باش!

_ به دنبال پاداش سریع نباش! اغلبِ دستاوردهای باارزش با صرف زمان زیادی به دست می‌آیند این دستاوردها یک ویژگی بارز دارند که ارزش آنها را مشخص می‌کند و آن ویژگی ساختن فرد است. تو در مسیر طولانی رسیدن به هدفت رشد می‌کنی، تبدیل به فردی عمیق و خودساخته می‌شوی در یک کلام بزرگ می‌شوی! آنجاست که مسیر هر چند طولانی با ارزش است. اما اگر غمگین، حسود، کینه‌توز، بی‌اعتماد و ناامن شدی به مسیر اشتباهی قدم گذاشته‌ای!

_ تاثیر کارهای ما به ما بر می‌گردد! هر خوبی و هر بدی به خودِ ما یا فرزند و خانواده‌مان بر می‌گردد. می‌دانم اگر به اندازه‌ی سر سوزنی با کلامم یا رفتارم دیگری را آزار دهم تاثیرش را در حال و احوال خودم یا فرزندان و خانواده‌ام می‌بینم. (با این افراد برخورد داشته‌ام). این مطلب شامل کارهای نیک هم می‌شود. من تاثیر به سزای کارهای نیک را در تارو پود زندگی‌ام می‌بینم و احساس می‌کنم.

 

_ نه گفتن را بیاموزید. وقتی همیشه بله می‌گویید به احتمال زیاد افراد بیشتری در اطراف خود  خواهید داشت.  وقتی “نه” می‌گویید اطرافتان خالی می‌شود. فرق تو با آدم قبلی این است که اعتمادبنفس‌ات بالاتر رفته و روزهای بیشتری احساس ارزشمندی می‌کنی. حسین طاهری واژه‌ی “نه” را ثروت‌سازترین کلمه می‌داند.‌

_ وقتی حسادت می‌کنی شاید خودت متوجه نباشی اما حسادت یک پیام از ناخودآگاه است. او می‌گوید: بیشتر بر روی خودت کار کن! خودت را ارتقا بده! رشد کن! سپس خواهی دید که حسادت کم‌کم بارو بندیلش را می‌بندد و می‌رود.‌

_ برای موفقیت در هر کاری باید فقط بر آن کار متمرکز بمانی. باید ببینی چطور می‌توانی با اضافه‌کردن خلاقیت به کارت آن را ارتقا دهی. پله پله باید بهتر شوی.

 

_ وقتی ” تصمیم” می‌گیریم یعنی در مسیر رشد هستیم.‌ تصمیم به تغییر سبک زندگی، تصمیم به شروع یادگیری یک مهارت، تصمیم به بهبود روابط با همسر، تصمیم به تغییر شغل با برنامه‌ریزی و مشورت و… تصمیم‌ها باید درنهایت به بهترشدن حالمان و بهبود وضعیت زندگی‌مان بیانجامد.

_ اگر کمال‌گرا هستید‌‌، به سرعت برای خروج از آن و درمان اقدام کنید. کمال‌گرایی منجر به افسردگی می‌شود.

_ اولین گام در مسیر رشدشخصی، خودشناسی است. تا زمانیکه خود را به درستی نشناسی نمی‌توانی از نردبان رشد بالا بروی.

_ یکی از ویژگی‌های بارز افرادی که در مسیر رشدشخصی هستند، اینست که می‌توانند با افراد زیادی خداحافظی کنند و به درخواست‌های بیشماری ” نه” بگویند.

_ یک مدیر موفق فردیست که سالها قبل از مدیر شدن بر روی شخصیتش کار کرده باشد.‌

_ اولویت‌های مهم زندگی‌تان را مشخص کنید و تنها بر آنها تمرکز کنید. وقتی تمام وقت و تمرکزتان بر اولویت‌ها باشد‌، زندگی هدفمند، نشاط‌بخش و رشدمحور را تجربه می‌کنید.‌

_ هر وقت فهمیدی در جای اشتباهی هستی، دررابطه‌ی اشتباه، در شغل اشتباه هستی با اهل فن مشورت کن و از آن چرخه‌ خارج شو. دیرشده، سنم بالا‌رفته ، از من گذشته فقط بازی‌های ذهن هستند که می‌خواهند تو را محدود کنند؛ به خودت ارزش بده!راه درست را انتخاب کن!