در این مطلب به سوالات زیر پاسخ می‌دهم.

  • خلاقیت چیست؟ 
  • چرا خلاقیت مهم است؟
  • رابطه‌ی خلاقیت و عزت‌نفس 

خلاقیت چیست؟

خلاقیت یعنی هر چیزی که ما خلق می‌کنیم و می‌آفرینیم. خلق‌ یک اثر هنری و یا حل یک مشکل که مدتی با آن دست و پنجه نرم کرده‌ایم، انتخاب مسیری که پیش رو داریم و چگونگی برخورد با چالش‌های زندگی به نحوی که به نتایج شایسته‌ای برسد، نشان از خلاقیت ما دارد.‌

چرا خلاقیت مهم است؟

تقریبن اغلب مردم، در مواجهه با مسائل و چالشهای زندگی راههایی را که دیگران رفته‌اند تکرار می‌کنند. آنها ادعا دارند انتخاب مسیر متفاوت و جدید با اضطراب و ترس همراه است. آدمها ترجیح می‌دهند مسیرهای امن و تکراری را انتخاب کنند و دستاوردی مشابه دستاورد دیگران داشته باشند، در صورتیکه انتخاب مسیر متفاوت و بکار بردن راهکارهای جدید حتا اگر دستاورد ناچیزی داشته باشد یک مزیت دارد و آن خروج از منطقه‌ی امن و عبور از ترس است.

شاید بپرسید عبور از ترس به چه درد می‌خورد؟

گذر از ترسهاست که موجب رشد اعتمادبنفس در فرد می‌شود. و ماندن در ترسها ما را به مرداب تردید و اضطراب می‌کشاند. ایستایی (توقف) یکی از نتایج ماندن در ترس است.

وقتی مسیری نو را انتخاب می‌کنی با چالشها، اتفاق‌ها و آدمهای جدید آشنا می‌شوی. وقتی بتوانی از ترس‌ات عبور کنی و وارد و دنیای جدید و ناشناخته شوی حس می‌کنی قوی‌تر شده‌ای و این احساس قوی‌شدن شناختت را نسبت به 《خودت》 بیشتر می‌‌کند همچنین نگرش‌ات نسبت به اتفاقات و زندگی تغییر می‌کند و اینجاست که عزت‌نفس زیبا رُخ می‌نماید.

رابطه‌ی خلاقیت و عزت‌نفس 

افرادِ دارای عزت‌نفس سالم به حس درونی خود بها می‌دهند و کمتر به اطلاعات و نظرات دیگران توجه می‌کنند، ترجیح می‌دهند از نیروی خلاقیت خود استفاده کنند و درگیر افکار و نظرات سایرین نمی‌شوند.

بارها پیش آمده که نسبت به مکانی یا شخصی و یا کاری جدید حس خوبی نداشته‌ایم، با اصرار سایرین با آن شخص یا کار ارتباط برقرار می‌کنیم اما با وجود دستاوردهای فراوان حس درونی خوبی نداریم، اگر ادامه دهیم عزت‌نفس‌مان آسیب می‌بیند، زیرا “خود” را نادیده گرفته‌ایم. برای اینکه از عزت‌نفس‌مان محافظت کنیم بهترین روش رها کردن و دست کشیدن از آن موقعیت است.

افراد با عزت‌نفس سالم از آنجایی که مسئولیت‌پذیر هستند، در مسیر رسیدن به اهداف کسی را مقصر نمی‌دانند، هر شکستی یک تجربه است و درسی‌ست برای آموختن و رشد‌کردن. این نگرش در انتخاب گزینه‌های مناسب و متفاوت به شخص کمک می‌کند و خلاقیت در او رشد می‌کند.‌