وقتی بحث موفقیت وسط می‌آید به اولین مواردی که اشاره می‌شود، مشخص ‌کردن اهداف و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آنهاست.

افرادی هستند که اهداف درخشانی برای خود در نظر دارند اما وقتی پای برنامه‌ریزی و ریزگامها به میان می‌آید، تردید و گاهی ترس را در رفتارشان می‌بینیم.

دلایل مختلفی وجود دارند که در مسیر رسیدن به اهداف ما را از حرکت باز می‌دارد. یکی از آنها نداشتن باور است. باور به توانمندی خود.

چگونه باور به توانمندی را در خود تقویت کنیم؟

۱.‌ برای خود چالش‌های کوچک بسازیم.

در مسیر رسیدن به اهداف نیاز داریم، مهارتهایی را یاد بگیریم تا برای جلو رفتن قوی‌تر عمل کنیم.

۲. پس از انجام چالش‌ها آنها را در دفتری ثبت کنیم.

اگر چالش را به خوبی انجام دادیم برای آن روز تیک بزنیم و اگر در انجام آن ضعف داشتیم علامت ضربدر بگذاریم. روز بعد روی آن قسمت که علامت ضربدر خورده کار کنیم و تا زمانی‌که به نتیجه‌ی خوبی نرسیده رهایش نکنیم.

۳. گزارش هفتگی بنویسم . 

یک گزارش هفتگی از عملکرد یک هفته‌ی خود بنویسیم و در گروه دوستان هم‌دغدغه ارائه دهیم. در این گزارش نقاط قوت کار خود و تغییرات رو به جلو در مسیر اهداف را بیان کنیم و به موارد که ضعف داشته‌ایم نیز اشاره کنیم.

۴. گاهی به گذشته نگاه کنید و پیشرفت کارتان را مقایسه کنید. 

پس از اینکه حداقل ۹۰ روز چالش‌ها و ثبت گزارش را انجام دادید، زمان مقایسه فرا می‌رسد. اکنونِ خودتان را با قبل از این برنامه‌‌ریزی‌ها مقایسه کنید. در این مدت حتی اگر به یک دستاورد مثبت رسیده باشید یعنی تلاش‌تان اثربخش بوده است.

۵. نا امید نشوید. 

اگر فکر می‌کنید تلاش‌تان بی‌ثمر بوده، به دنبال چالش‌ها و برنامه‌های دیگری باشید. برای رسیدن به اهداف باید موج‌سواری را یاد بگیرید. برای اینکار نیاز به پرسش و پاسخ دارید، باید با مراجعه به خودتان دلایل رسیدن به اهداف را مشخص کنید. مثلا: چرا می‌خواهم شغلم را تغییر بدهم؟

یا چرا می‌خواهم مهاجرت کنم؟

و یا چرا می‌خواهم به فلانی کمک کنم؟ و دهها چرای دیگر…

 

پاسخ سوالات بالا را مشخص و با جزییات برای خودتان بنویسید.‌ اگر برای رسیدن به اهداف دچار مشکل شده‌اید، شاید مشکل در چرایی هدف شما باشد. آنقدر با جزییات سوال‌تان را پاسخ دهید تا به نقطه‌ی روشنی برسید.‌

۶.‌ توقف نکنید.

در مسیر رسیدن به اهداف به‌روز باشید. از یادگیری غافل نشوید. توقف نکنید. اگر احساس خستگی کردید، استراحت کنید و بعد با انرژی و توان بیشتری ادامه دهید. زندگی‌نامه‌ی افرادی که روزی این مسیر را طی کرده‌اند بخوانید. از اشتباهات‌شان درس بگیرید و نکات مثبت و قوی که به رشد آنها کمک کرده را در زندگی‌تان به کار ببندید.

۷. پیشرفت و موفقیت‌های‌تان را به اشتراک بگذارید. 

درباره روشها، ایده‌ها، مطالعات و آنچه آموخته‌اید محتوا تولید کنید و به اشتراک بگذارید. اینکار باعث می‌شود افرادی که با شما همفکر و هم‌دغدغه هستند ارتباط بیشتری داشته باشند و شما از نظرات، انتقادات و پیشنهادات آنها بهره ببرید.