امروز دوباره سستی و رخوت آمده و نشسته روی جسم و روانم. من این حس و حال را قبلا هم تجربه کرده بودم، اما حالا کمی با قبل فرق دارد. حالا خوب می‌دانم چرا این حس را تجربه می‌کنم.

وقتی حجم کارهایم زیاد می‌شود، وقتی کارهایی باید انجام دهم که احتمال می‌دهم گره در آنها می‌افتد و یا کمی ناشناخته و مبهم است دچار رخوت می‌شوم. انگار نیرویی مرا از حرکت باز می‌دارد؛ خوشبختانه خوب می‌دانم تنها راه غلبه بر این حس و حال رفتن به دلِ مشکلات است. شاید کلمۀ مشکل برای اینکارها زیادی بزرگ باشد، مشکل نیستند، بیشتر چالش‌اند. چالش‌هایی که باید انجام شوند، تا کمی به اعتماد بنفسم اضافه ‌شود.

شناخت خود این ارزشمندی را دارد که فرد با دید تازه‌ای به زندگی و اطراف خود نگاه می‌کند. در اینجا من انتخاب می‌کنم که چه عکس‌العملی در برابر سستی و بی‌حرکتی داشته باشم. به روحیات خود آگاهی دارم و می‌توانم خود را از این سستی رها کنم.

راستی، چه چیزی باعث شد من به این درک و شناخت برسم؟

وقتی یک به یک پله‌های خودشناسی و توسعۀ فردی را بالا می‌روم حس نابی را تجربه میکنم، احساس میکنم من به تنهایی برای رشد خودم، کافی هستم. احساس توانمندی می‌کنم و این دستاورد تنها با خودشناسی میسر می‌شود.

شناخت خود این جسارت را به من می‌دهد، تاموقعیت‌ها و افرادی که حس خوبی به من نمی‌دهند، رها کنم.

رها کردن افکار و شرایطی که در آنها آرامش نداریم، ساده نیست. بگذارید راحت‌ بگویم، رها کردن اصلا ساده نیست.

ما سالها باافکار و آدمهایی سر و کار داشته‌ایم یا با محیطی خو گرفته‌ایم که تاثیر زیادی بر ما گذاشته‌اند، تغییر و رهاکردن صبر زیاد و همت بزرگی نیاز دارد. و اولین گام به سوی این تغییر شناخت خود است.

خودشناسی با پذیرش آغاز می‌شود. آیا می‌توانید با آگاهی به نقاط تاریک وجود خود آنها را بپذیرید؟

آیا خصلتهای بد و زشت شخصیت خود را می‌پذیرید؟ بدجنسی، دورویی، حسادت، دروغگویی، کینه‌توزی و هزاران خصلت بدی که در خودتان وجود دارد را می‌پذیرید؟

تعجب نکنید؛ همه‌ی خصلتهای بدی که در بالا گفتم در همه‌ی ما وجود دارد، کم و زیادش مهم نیست، مهم اینست که باور کنیم همه‌ی آنها در ما وجود دارند. اگر آنها را بپذیریم اولین گام را در جهت شناخت خود برداشته‌ایم و حالا باید برای آنها کاری کنیم.

روشها و راهکارهایی که ما را پله‌پله به سمت بهتر شدن هدایت کند. در اینجا با شناخت خود و روشهایی برای تغییر و درک این مسئله که آگاهی ما را به سوی زندگی بهتر هدایت می‌کند،

ترسها و خصلت‌های ناپسند را شناسایی کرده و با آگاهی و انتخاب آنها را رها کرده و عادتهایی بدیع و رشد دهنده را جایگزین می‌کنیم.

 

 

ادامه دارد…..