سالها پیش دکتر ادوارد بن فیلد با تحقیقاتی که در سراسر دنیا از افراد موفق انجام داده است؛ ویژگی خاص افراد موفق را چشم انداز بلند مدت میداند. افراد موفق درباره‌ی ۱۰ یا ۲۰ سال آینده فکر میکنند و مشخص میکنند میخواهند بیست سال دیگر کجا باشند. سپس در زمان حال هرکاری که از دست‌شان بر می‌آید انجام می دهند تا به آن جایگاه برسند.

 برای دوسه سال آینده برنامه ریزی کنید و تصور کنید زندگی تان در شرایط ایده آل قراردارد،تصویر ذهنی شفاف از شرایط کاری در آینده ترسیم کنید سپس از خود بپرسید: آیا در حال حاضر کارهایی که انجام میدهم با آینده سازگاری دارد؟

تفکر معکوس روش مدیران برتر است. آنها خود را در آینده تصور می کنند که به هدفشان رسیده‌اند. سپس از آن نقطه‌ی برتر نگاهی به گذشته می اندازند،جایگاهی که اکنون در آن هستند و کارهایی برای رسیدن به آن انجام می‌دهند.

 

چگونه زمانم را مدیریت کنم؟

_اولویت بندی کارها: کارهایی که باید برای همان روز یا ساعت مشخصی انجام شوند را به زمان دیگری موکول نکنیم. انجام برخی کارها در زمان مشخص و تعیین شده نشان از مسئولیت پذیری ما دارد.  

_نوشتن لیست و تفکیک کارها: گاهی پیش می‌آید در یک روز شلوغ کاری ،چیزی را فراموش میکنیم. مثلا یک تماس تلفنی که باید همان روز انجام می‌شده را در لا به لای کارها فراموش می‌کنیم .بهتر است از شب قبل لیستی تهیه کرده روز بعد هر کاری را که انجام میدهیم روی آن خط کشیده و به ترتیب پیش برویم.

_تعیین مدت زمان مشخص برای هر کاری: برای بعضی کارها باید مدت زمان بیشتری اختصاص دهیم. می‌توانیم در صورتیکه زمان کافی برای تکمیل کار در اختیار داشته باشیم برای انجام آن کار زمانهایی را در نظر بگیریم ؛مثلا: کاری که دو ساعت زمان می‌برد را به چهار زمان نیم ساعته در روز تقسیم کنیم.

_تقسیم بندی کارها و تفکیک زمان انجام کارها: گاهی حجم کارها زیاد است ؛می‌توانیم قسمتی از کار را به همکار یا دوستمان بسپاریم و از دیگران کمک بگیریم.   

بیل گیتس :«مهم نیست چقدر پول دارید چون با پول نمی‌توانید زمان بخرید»

 

مدیریت زمان و چهار عامل بهره‌وری

_اشتیاق : اشتیاق به کار باعث می‌شود با انرژی بیشتری کار را انجام دهیم و حس خوب از انجام کار کمک میکند زمان را مدیریت کنیم.

_قاطعیت : برای موفق شدن در کار و زندگی مدیریت زمان لازم است.با صراحت تمرین کنید و زمانتان را مدیریت کنید.

_اراده : اراده باعث میشود هیچ مانعی شما را متوقف نکند .انرژی خوبی که از کار میگیرید اراده تان را تقویت میکند.

_انضباط : نظم در کار کلید موفقیت است. هر کاری هزینه ای دارد و برای اینکه مدیریت زمان را به زندگی تان بیاورید باید هزینه اش، نظم دائمی را پرداخت کنید .

برایان تریسی در کتابش مدیریت زمان گفته:

«تشخیص افراد موفق از ناموفق تبدیل شدن به یک مدیر زمان عالیست»

 

مطالب بیشتر:

شکل گیری یک عادت جدید و نظم شخصی 

چگونه عادت موجب شکل دهی به هویت می‌شود ؟ 

تجربه نگاری | سی‌صدمین پست و آموخته‌های من