هر روز از خواب که بیدار می‌شویم تا شب که به رختخواب می‌رویم، صدها فکر به ذهنمان می‌رسد که برای بعضی از آنها برنامه‌ای دقیق و منظم می‌چینیم.

برای یک سفر برنامه‌ریزی می‌کنیم. برای کاهش وزنمان ورفتن به باشگاه و حتی روز و ساعت ورزش کردن‌مان برنامه می‌ریزیم. اگر می‌خواهیم یک عادت خوب و عالی را در زندگی بگنجانیم نیاز به برنامه‌ریزی منظم و دقیق داریم. انجام تفننی کارها و یا دنبال کردن یک برنامه به مدت چند روز و رها کردن و دنبال کار دیگر رفتن هیچ دستاورد مثبتی ندارد.ما به برنامه‌ریزی نیاز داریم.

برای یک برنامه ریزی خوب و اثربخش باید هدف گذاری داشته باشیم، از خودم می‌پرسم :

من برای رسیدن به اهدافم چه کارهایی انجام می‌دهم و چه کارهایی را نباید انجام دهم؟آیا لازم است اهداف بزرگ به اهداف کوچکتر تقسیم شوند؟ چه مهارتهایی باید یاد بگیرم و کدام مهارتها را بهبود ببخشم.چند ساعت در روز باید کار کنم؟ حالا باید برای این سوالات پاسخی بیابیم و با توجه به پاسخ‌ها کارهایی برای رسیدن به اهدافم انجام دهم.

ما برای دستیابی به اهدافمان نیازمند تعیین یک برنامه‌ی درست و اثربخش هستیم. نمی‌توان بدون برنامه و تفننی پیش رفت و انتظار نتیجه‌ای متفاوت و خاص داشت. گاهی برنامه‌ریزی‌های درست از آب در نمی‌آید .ممکن است به مشکل بخوریم اما شکست مسیر تازه‌ای به روی ما می‌گشاید. شکست‌ها به وسعت دید ما کمک می‌کنند.با برنامه‌ریزی دوباره ،انرژی اقدام کردن و حرکت در ما بیدار می‌شود. ما برای تغییر و رشد در همه‌ی جنبه‌های زندگی به برنامه‌ریزی نیاز داریم.

مطالب بیشتر:

تجربه نگاری | یک‌سال گذشت 

تعریف شما از آدم قوی چیست؟ 

وقتی ایده‌ای برای نوشتن نداریم…