چند پیشنها برای مطالعه اثربخش

یکی از عادت های مفید و موثر که شایسته است آن را در زندگی مان بگنجانیم،مطالعه کردن است.
برای بیشتر افراد مطالعه و کتاب خواندن چندان آسان نیست؛ و معمولا به بهانه های مختلفی از قبیل کمبود وقت ،نداشتن تمرکز کافی ،قیمت بالای کتابها ،خواب آلودگی هنگام مطالعه و بسیاری بهانه های دیگر سعی می کنند از مطالعه کردن طفره بروند.

چند پیشنهاد برای مطالعۀ اثربخش:

اگر واقعا مشتاق هستید که عادت مطالعه کردن را وارد زندگی خود کنید ،می توانید یک زمان نیم ساعته در روز به مطالعه اختصاص دهید. از کتابهایی که حجم کمتری دارند شروع کنید ، داستانهای کوتاه گزینۀ خوبی برای شروع هستند. شما در مدت نیم ساعت می توانید یک داستان کوتاه بخوانید . اگر این عادت را هر روز تکرار کنید درمدت زمان یک ماه شما سی داستان کوتاه خوانده اید. کلمات قصار و سخن بزرگان نیز برای شروع موثرند.

هنگام مطالعه برای نیم ساعت تلفن همراهتان را روی بی صدا بگذارید . زمان مطالعه سعی کنیدبر روی کلمات و جملات تمرکز کنید .گاهی لازمست کلمات را مزه مزه کنید.

هنگام مطالعه دفتری کنار دست خود بگذارید و برداشت خود را از قسمتهای مختلف کتاب بنویسید. گاهی به جای نوشتن می توانید صدای خود را ضبط کنید و راجع به قسمتهایی از کتاب نظرتان را بگویید. نتیجۀ اینکار فوق العاده است، وقتی به نوشتۀخودتان نگاهی می اندازید یا به صدای خودتان گوش می دهید جرقه هایی از درک و آگاهی را دریافت می کنید، گاهی پس از گوش دادن به صدای تان برمی گردید و متن کتاب را دوباره می خوانید و به نقطه ای روشن می رسید و پاسخ خود را می گیرید.

مطالعه اعتماد بنفس شما را بالا می برد. شما مانند قبل بدون فکر و از روی احساس ویا با کپی از الگوهای قدیمی دیکته شده تصمیم نمی گیرید. شاید تصمیم بگیرید دایرۀ دوستی هایتان را تغییر دهید وبا افرادی معاشرت کنید که از نظر فکری همسو وهم جهت با شما هستند.

مطالعۀ رمان های هیجان انگیز ، ماجراجویی و یا اسرار آمیز قوۀ تخیل شما را بالا می برد وبه خلاقیت شما کمک می کند.گاهی پیش می آید که پس از مطالعۀ یک رمان تصمیم می گیرید به رویاهای  خود پر وبال دهید و اجازه ندهید آنها فقط در حد رویا بمانند.در این مرحله تصمیم میگیرید رویاهای خود را به واقعیت نزدیک کنید.

مطالعه به صورت منظم و هدف دار به نظم فکری ما کمک می کند. وقتی تصمیم می گیریم  با مطالعه، عادت ها و رفتارهای اشتباه خود را شناسایی کرده و در بهره وری از توانایی ها و استعدادهای خویش بکوشیم، همۀ زباله های ذهنی وسرگرمی های بی خاصیت را کنار می گذاریم و تنها بر روی هدفمان متمرکز می شویم.  

مطالعه کردن به تدریج تاثیر مثبت خود را بر روی اندیشه و زندگی ما می گذارد و ما را از بسیاری افراد متمایز می کند. 

ما با مطالعه کردن به اشتباهات و ضعف های خود پی می بریم و بعد شروع به تغییر می کنیم. اساس رشد وتوسعۀ فردی ،مطالعه است.

خواندن کتابهای مختلف دایرۀ لغات مان را بالاتر می برد و کمک می کند تا بهتر حرف بزنیم 

ومقصود خود را دقیق تر بیان کنیم. 

برخی افراد میان دیدن فیلم و خواندن کتاب ،فیلم را انتخاب می کنند؛ هیچ وقت فیلم دیدن جای کتاب خواندن را نمی گیرد. کتاب همیشه جایگاه خاص خودش را دارد. گاهی پیش آمده من رمانی خوانده ام و بعد فیلمی که از روی همان رمان ساخته شده را تماشا کرده ام. اما همیشه کتابش چیز دیگری بوده و اصلا با فیلم قابل قیاس نبوده است.

اگر از خواندن کتابهای لاغر و داستانهای سرگرم کنندۀ کوتاه مطالعه را آغاز کردید باید به تدریج کتابهایی با حجم بیشتر وبا محتوای سنگین تررا نیز امتحان کنید .

ما نباید در یک سطح بمانیم ،اگرعادتِ مطالعه را با هدف رشد فردی انتخاب کرده باشیم باید برای ارتقای خود بکوشیم.

مطالب بیشتر: 

جادوی کتابها