پسرم !یک روز می فهمی زندگی همین روزهای عادی و زود گذر است که به سرعت باد می گذرند ، همین چیزهای پیش پا افتادۀ کوچک که در دوره‌ای از زمان ذهن تو را به خود مشغول کرده اند و گاهی تو را بازیچه قرار داده اند. 


به یاد داشته باش که در این زندگی بارها و بارها قلبت شکسته خواهد شد هر بار به شکلی و توسط افراد مختلف.


شاید یکی از آنها من باشم ؛ کسی چه میداند ! هر بار که قلبت شکست در صدد تلافی و انتقام نباش ، اما بنشین و فکر کن . بی شک می توانی درسی از این شکست بیاموزی؛  درسی که تو را قوی تر خواهد کرد.

قلب شکسته ات را با کار التیام بده . تا میتوانی ساعتهای طولانی کار کن تا به مرور شفا یابی.زندگانی هر از گاهی روی سخت و خشن اش را به تونشان خواهد داد ،اما تو قوی باش !


بارها گفته ام و باز هم می گویم به کاری که به آن اشتیاق داری مشغول شو و اصلا به این فکر نکن که دیگران راجع به تو و کارَت چه می گویند! بخاطر هیچکس از کاری که به آن عشق می ورزی دست نکش!

هر جا که احساس کردی کارت آن اشتیاق سابق را در تو به وجود نمی آورد رهایش کن. از رها کردن نترس. هر جا که احساس کردی آدمی ، تفریح یا سرگرمی و هر چیزی باعث پس‌رفت در کارت می شود آن آدم و آن سرگرمی را رها کن.

 

اگر زمانی مجبور شدی روزی هیجده ساعت بی وقفه کار کنی، کار کن. از کار زیاد نترس. هر قدر بیشتر روی کارت متمرکز شوی و جدی و سختکوش باشی نتایج فوق‌العاده‌ای نصیبت می‌شود‌.

عزیز دلم! عشق ممکن است بارها ستون های قلبت را بلرزاند. اگر در عشق مزه‌ی شکست را چشیدی نا امید نشو . قلبت را تسکین بده و بار دیگر عشق را بپذیر! تو باهر شکست قوی‌تر می شوی و رشد می‌کنی!

همیشه به اندازه و معقول خرج کن. 


از تنهایی نترس. تنهایی بهترین زمانی ست که خودت را بهتر بشناسی و این حرفم را فراموش نکن که در تنهایی می توان علائق و استعدادهای خویش را کشف کرد و شکوفا شد.


به حرف های مردم تا آنجایی گوش بده که به اهداف و رشد تو آسیبی وارد نکند و حرفهایشان برای پیشبرد آرمانهایت انگیزه بخش باشند در غیر اینصورت از ذهن‌های تار عنکبوت بسته دوری کن.

از انگشت نما شدن نترس ، آدمها عادت دارند به کسی که شبیه آنها نیست برچسب های مختلفی بچسبانند.


تعریف موفقیت برای هر کسی متفاوت است. اگر فکر میکنی انتخاب یک شغل یا یک موقعیت جدید با روح و روانت سازگار است و برایت شادی می آورد انجامش بده.

از روبرو شدن با ترسهایت تردید نکن. اگر می ترسی انجامش بده نهایت اینست که خوب از آب در نمی آید اما بار دوم ترس‌ات کمتر است و میدانی دفعه قبل کجا اشتباه کرده بودی و بهتر عمل میکنی.

از اشتباه کردن نترس و صد بار امتحانش کن ! بالاخره دفعه ی صدو یکم عالی ظاهر میشوی.

پسرم ! اگر فکر میکنی اعتماد بنفس را در داشتن یک رابطه ی عاشقانه می توانی به دست آوری اشتباه فکر نکرده ‌ای اما کاملا هم درست نیست. زیرا اگر روزی این رابطه را از دست بدهی اعتماد به نفست هم به ته دره سقوط میکند. اعتماد بنفسی که با امتیازات و منابع بیرونی به دست بیاید با از بین رفتن آن امتیازات اعتماد بنفست هم از بین میرود.

تو را از تجربه کردن منع نمی کنم ! تجربه کن اما در پس ذهنت حرفهایم را به یاد داشته باش.

گاهی حرف هایم را درک نمی کنی من تو را می فهمم زیرا من هم سن و سال تو را گذرانده ام.

یک روز به این افکارت میخندی اما یادت نرود وقتی که آرزوها و اهدافت به وقوع پیوست و در جایگاه بالاتری از الان قرار گرفتی فراموش نکن که چه بودی و که بودی !

وظیفه ات را فراموش نکن تو باید دست انسانهای دیگر را بگیری و تا جایی که می توانی به افراد مختلف کمک کنی و یادت باشد هر قدر به رشد و پیشرفت کسی کمک کنی، خودت رشد می‌کنی. 

تو خودت را وسعت بده تا روان سالمی داشته باشی اگر روانت در سلامت باشد جسمت نیز سالم خواهد بود.

راستی! توصیه ام در رابطه با ورزش کردن را جدی بگیر و از خوردن غذاهای آماده و فست فود پرهیز کن.


پسرم ! این را بدان وقتی از کسی دلخور و دلگیر شدی همان موقع مسئله و مشکلت را با او در میان بگذار . مهم نیست اگر حساس و زود رنج خطابت کنند، مهم نیست اگر با نیشخند تحقیرت کنند، خودت را ابراز کن تا قوی شوی تا دلخوری‌ها انباشته نشوند و تبدیل به عقده شوند !

عقده هایی که درون ما رشد می‌کنند در صورت ترکیدن خطر ناک می‌شوند و بیشترین آسیب را به ما می‌زنند.

برای هر مذاکره در کار و روابط و زندگی ات زمان مشخصی بگذار و مذاکرات را به تاخیر نینداز. در مذاکره اگر طرف مقابلت منطقی و صادق بود با او ادامه بده و اگر به هیچ روشی با تو هماهنگ نشد و قصدش فقط به کرسی نشاندن حرف خودش و تحقیر تو بود اورا برای همیشه کنار بگذار و با خوک کُشتی نگیر؛ زیرا یک مذاکره در یک رابطۀ موفق دو برنده دارد . و هیچکدام نباید برتری خود را به رخ بکشد.


عزیزم ! تو تنها کسی هستی که می توانی به خودت کمک کنی. از هیچکس انتظار نداشته باش اما اگر کسی خواست دواطلب کمک به تو شود با خوشرویی بپذیر . تحقیر را به هیچ شکلی نپذیر در تحقیر شدن هیچ رشدی نیست. انسانها در محیطی که تحقیر می شوند از ریشه می خُشکند. اگر در چنان وضعیتی قرار گرفتی دور شو و رهایش کن.


هر گاه احساس کردی نیاز داری با کسی حرف بزنی اول شخص مورد اعتمادی را انتخاب کن و اگر چنین شخصی پیدا نکردی به یک پیاده روی طولانی برو به کوه برو و حرفها یت را بیرون بریز. بنویس، مثل شکرگزاری‌های روزانه که در دفتر سبزرنگت می‌نویسی. 

هیچوقت سعی نکن به موقعیت و شخصیت و جایگاه کسی آسیب برسانی و کسی را پایین بکشی. اگر وضعیتی باب میلت نیست دور شو . اما کسی را تخریب نکن. با تخریب کردن شاید در ظاهر آسیبی به دیگری رساندی و خودت را تخلیه کردی اما روح و قلبت در سیاهی فرو میرود. عشق از قلبت می رود. کسی که عشقی در قلبش نباشد نمی تواند دیگری را دوست داشته باشد و مسلما” کسی هم اورا دوست نخواهد داشت.


یادت باشد برخی تفریحات و سرگرمی های جذاب وقتی تبدیل به عادت شوند منجربه 
سقوط میشوند. لطفا در انتخاب تفریحات و آدمهایی که در کنارشان خوش میگذرد و سرگرم کننده هستند، محتاط باش و به هوش باش که تو فقط مجاز هستی به دو مورد اعتیاد پیدا کنی ” خانواده ات و کارَت “. این دو در کنارهم باید اولویت‌های زندگی‌ات باشند. 


کسی را برای زندگی و ارتباط صمیمانه انتخاب کن که خوشحالی و لذت را در کمک کردن به مردم ببیند .کسی که مشوق تو برای یاری رساندن به انسانهای دیگر باشد .کسی که تو را قهرمان بداند. کسی که کار کردن تو را تحسین کند نه حساب بانکی ات را.کسی که تو را با حیرت نگاه کند. کسی که ساعتها در دنیای شگفت انگیز کتابها غرق شود نه کُنج آشپزخانه ! کسی که با شوق روزش را آغاز کند و برای تک‌تک لحظاتی که در کنار توست سپاس‌گزار باشد. 


در این زندگی چیزی یا کسی باید باشد که بخاطرش ناملایمات و سختی ها را تحمل کنی تو قوی هستی .من با اطمینان می‌گویم : ” تو قهرمان زندگی خودت هستی.” 

 

اگر دوست دارید این مطلب را نیز بخوانید:

نامه‌ای به دخترم آوا  

نامه‌ای به پدرم

نامه‌ای به همسرم