می‌گوید: نمی‌دانم چه شد که این آدم به زندگی‌ام قدم گذاشت!

کمی بعد از رفتارهای او می‌گوید از اینکه چقدر تلاش می‌کند در جمع دوستان قدرتمند بنظر بیاید، این آدم تلاش می‌کند دیگران با نگاهی متفاوت و خاص به او نظر کنند و در دل بگویند : چقدر با جربزه است و قدرتش را به رخ بقیه بکشد. (البته قدرتی پوشالی)

کمی مکث می‌کنم و می‌گویم: می‌دانی چرا تو و او به سمت هم‌ جذب شدید؟

گوشهایش را خوب تیز می‌کند، ادامه می‌دهم: چون خودِ تو هم این خصوصیاتی که گفتی را کم و بیش در وجودت داری. تو هم بدت نمی‌آید  در نظر دیگران قدرتمند و دست‌ودلباز جلوه کنی. تو هم دوست داری یک روزهایی دقیقا مثل او باشی و اغلب رفتارهای او را در ذهن تقلید و تایید می‌کنی.

 

کمی فکر می‌کند و لبخند می‌زند و می‌گوید: آره، درست میگی.

 

آدمهایی که ما با آنها ارتباط داریم، دوستیها و روابطی که شکل می‌گیرد، همگی بخاطر وجهی از شخصیت ماست که دوست داریم آن وجه را تقویت کنیم.

شخصی که همیشه دو دوتا چهار تا می‌کند و حساب ریال به ریال جیبش را دارد و این رفتارش را یک امتیاز دانسته و به خود می‌بالد، با فردی شبیه خود ارتباط نزدیکتری دارد تا یک فرد ولخرج و کسی که بی حساب خرج می‌کند.

فردی که اضافه‌وزن زیادی دارد و این توانایی را در خود نمی‌بیند که وزنش را کاهش دهد و ظاهرا نشان می‌دهد از چاقی و اضافه‌وزن خود راضی است، دوستانی شبیه خودش در اطرافش زیاد هستند، تا فردی که اهل ورزش و رژیم غذایی منظم باشد.

 

اگر واقعا از ویژگی رفتاری‌مان یا چیزی که هستیم رضایت نداریم و از صمیم قلب می‌خواهیم از این وضعیت رها شویم، اول نگاهی به دایره‌ی دوستان و اطرافیان خود بیندازیم.

برای اینکه تغییری چشمگیر و زندگی متفاوتی را تجربه کنیم لازمست اطرافیان خود را تغییر دهیم. اگر رفتار و خصوصیات اخلاقی آنها را نمی‌پسندیم نگاهی به خود بیندازیم، چه خصلت یا ویژگی درون من وجود دارد که با این فرد هماهنگ است؟

اگر فکر می‌کنیم دیگر مانند قبل آن ویژگی را دوست نداریم و می‌خواهیم متفاوت عمل کنیم، اولین قدم دورشدن از افراد و شرایطی است که ما را به چیزی که نمیخواهیم پیوند می‌دهد.

تغییر به آهستگی صورت می‌گیرد، گاهی برای اینکه یک ویژگی را در خود تغییر دهیم به سالها زمان نیاز داریم.

نکته‌ی قابل توجه اینست که کمتر کسی رنج تغییر و دشواری مسیر را می‌پذیرد و ثابت‌قدم پیش می‌رود؛ اغلب آدمها یا اصلا شروع نمی‌کنند یا در همان گامهای نخست عقب‌نشینی می‌کنند.

بی‌شک در مسیر تغییر و نوشدن به یک همراه یا مربی نیازمندیم.