برای کسی که هر روز می‌نویسد، طبیعی است که گاهی دچار کمبود ایده شود. در زیر ایده‌هایی برای نوشتن آورده‌ام:

مهمترین نکته برای ایده‌یابی نوشتن در شروع روز بلافاصله پس از بیدار شدن است. بسیار عالیست که صبح خیلی زود بیدار شوید و نوشتن را با حداقل ۵ خط یادداشت شکرگزاری آغاز کنید. 

سپس شروع به نوشتن صفحات صبحگاهی کنید.

۱٫از اتفاقاتی که در اطرافمان می گذرد و برداشتی که از گفتگوها و رویدادها در مکان‌های عمومی مثل : درمانگاه ،بانک ،باشگاه ورزشی،مترو،اتوبوس و تاکسی داریم، بنویسیم. سپس با توجه به حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنیم آن رویداد را با نگاهی موشکافانه وبا تخصص خودمان تحلیل کنیم.

۲٫جملات جالب و اثر بخش کتابی که در حال خواندن آن هستیم را بنویسیم  و کتاب را معرفی کنیم. مثلا می توانیم سه روز مشخص در ماه در نظر بگیریم برای معرفی کتاب (مثلا:دهم،بیستم و سی ام هر ماه پست معرفی کتاب بگذاریم) می توانیم درباره کتابهایی که به حوزۀ تخصصی‌مان مربوط است بنویسیم و معرفی کنیم.

۳٫برای ضرب المثل ها داستانهای کوتاه بنویسیم.

۴٫هر از گاهی از سایت دوستان بازدید کنیم و جالب ترین پست آن سایت را انتخاب کرده و راجع به آن بنویسیم و بگوییم که آن پست چه تصوری در ما ایجاد کرده و اگر تاثیر خوب و مثبتی بر ما داشته آنرا بنویسیم.می توانیم در مطلب مان به آن دوست لینک دهیم.

۵٫ از اشتباهات مان در تعامل و ارتباط با افراد بنویسیم. نوشتن از اشتباهات برای خیلی از افراد آسان نیست اما وقتی از اشتباهات درس مهمی گرفته‌ایم و در مسیر رشد و توسعه قرار داریم می توانیم به اثر بخشی مطلب مان امیدوار باشیم. همه ی ما در ارتباط با دوستان و اطرافیان گاهی تنش‌هایی را تجربه کرده ایم .از تجربیات‌مان بنویسیم.

۶٫گاهی از میان گفتگو و چت‌هایی که در گروههای واتساپ و تلگرام داریم و نظر و عقاید بقیه دوستان می توان یک پست برای سایت نوشت.
۷٫از عادتهای خوب و مفید روزانه‌تان بنویسید و بگویید که این عادتها چه تاثیراتی در زندگی شما داشته اند. عادتها در مسیر شما به سمت اهداف‌تان چه کمکی به شما کرده اند. از تغییرات روحی و رفتاری تان بنویسید.از ریز گامهایی بنویسید که برای رسیدن به هدف‌تان برداشته اید.

۸٫ داستان های دنباله دار بنویسید. و هر روز قسمتی از آن را در سایت بگذارید .

۹٫ از یک بیت شعر ایده بگیرید. گاهی با خواندن چند بیت شعر تخیل ما به پرواز در می آید. به تخیل‌تان بال و پر دهید. می توانید یک روز در ماه را به دلنوشته اختصاص دهید . و در میان دلنوشته به آن یک یا چند بیت شعر اشاره کنید و شعر را با دلنوشته هماهنگ کنید و پیش ببرید. در واقع تحلیلش کنید.

۱۰٫ آنچه در کلاسها و دوره ها یاد میگیریم ، به صورت مرور درس بنویسیم، با این کار هم به یادگیری بهتر خودمان کمک می کنیم و هم پستی مفید در سایت می گذاریم.

۱۱٫از یک روز برفی، طبیعت گردی، خاطره ی یک دورهمی و گردش با دوستان ، رفتن به کافی شاپ و خرید کتاب جدید و…. بنویسیم.

۱۲٫گزارشی طولانی از سفرمان بنویسم.

۱۳٫ با افرادی که به حوزه ی کاری ما نزدیک هستند و هم دغدغه هستند گفتگویی ترتیب دهیم و مصاحبه کنیم و این گفتگو را درسایت بگذاریم.

۱۴٫ نظر خواهی در گروه ها راه بیندازید ،یک سوال مطرح کنید و از دوستان بخواهید به پرسش تان جواب دهند و بعد پاسخ ها و نظرات را در سایت بگذارید. (مطلبی با همین سبک نوشته‌ام. یک پرسش چند محتواگر)
۱۵٫از خودتان زیاد بنویسید. از دغدغه‌تان درمسیر رسیدن به اهداف. از یادگیریها،تلاش و مداومت .از ناامیدی ها و از انگیزه دادن به خودتان .گفتگوهای درونی که با خودتان دارید ،حرفهایی که در خلوت و تنهایی به خودتان می گویید ایده های خوبی برای نوشتن هستند.

۱۶٫ یک دسته ی تجربه نگاری در سایت داشته باشید.هر بار که توی زندگی شخصی یا کاری تجربه ی جدیدی داشتی ،بنویس.

۱۷٫چند تا ترکیب درست کنید و با آنها داستان ،دلنوشته یا شعر بنویسید. مثل: چتر آبی_ کوچه ی بارانی_ سقف طلایی_ قاب تاریک
۱۸٫ درباره کار یا حوزه تخصصی‌تان بنویسید. چه مزایا و معایبی دارد. چالش ها و یا تنش های اینکار را بنویسید و کمی تحلیل و بررسی کنید.

۱۹٫ از کتاب گلستان سعدی روایتی جالب انتخاب کنید و آنرا به زبان ساده بنویسید. (بعضی روایت ها واژه های سخت تری دارند و اگر معنی کنید و ساده بنویسید شاید به کار بعضی افراد بیاید)

۲۰٫ خود را مجسم کنید که به تنهایی به کویر سفر کرده اید و قرار است شب را در چادر سفری بگذرانید. با خود چه وسایلی همراه می برید. از حال و هوای بودن در کویر و تنهایی و آسمان پر ستاره بنویسید.

۲۱٫ مطلبی با عنوان درسهایی از زندگی یا پندنامه بنویس.  (میتوانی بصورت پادکست ضبط کنی)

۲۲٫ درباره سوالاتی که در ذهن‌تان شکل میگیرد بنویسید. راجع به آن فکر کنید و جوابش را پیدا کنید. مثلا: تعریف شما از آدم قوی چیست؟

۲۳٫تجربه ی ضبط اولین پادکست

۲۴٫تصوری که از برخی افراد داریم.
۲۵٫ اشتباهاتی که در نوشتن و تولید محتوا مرتکب شده‌ایم.
۲۶٫ چرا نوشتن از عشق دشوار است؟
۲۷٫ برای نوشتن یک پست وبلاگی به چه چیزهایی نیاز داریم؟
۲۸٫ احساسات این روزها که به طور منظم می‌نویسید را با ماهها و سالهای گذشته که نمی نوشتید مقایسه کنید.

۲۹٫ نوشتن روزانه و وبلاگ نویسی چه دستاوردهایی برایم داشته است؟

۳۰٫ اگر همین امروز تصمیم بگیرم نوشتن را کنار بگذارم،چه اتفاقی می‌افتد؟

 

مطالب بیشتر:

وقتی هر روز محتوای تازه‌ای تولید میکنی 

نوشتن هیچوقت آسان نمی‌شود 

کمالگرایی در نوشتن و انتشار