مدتهاست که می‌خواهم لیستی از اشتباهاتم بنویسم. گاهی به اشتباهاتم فکر می‌کنم و سعی می‌کنم لیست بلند بالایی تهیه کنم. هر چه لیستم طولانی‌تر باشد بهتر است. تعداد اشتباهات ما نشان می‌دهد ما یکجا نمانده‌ایم. نشان می‌دهد زندگی برای ما عرصه‌ی تلاش و تجربه است. نشان می‌دهد ما با اشتباهات‌مان زندگی را زندگی کرده‌ایم.

اولین اشتباه من اینست که نوشتن را بصورت جدی و در فضای آنلاین دیر شروع کردم.

اشتباه دیگرم عدم تمرکز بر نوشتن و مهارتهای نوشتاری بوده است.

اشتباه سوم من این بوده که به موقع و در زمان مشخص حرفم را نزده‌ام. تردید یا نداشتن‌ اعتمادبنفس و همچنین در جاهایی هم ترس مانع شد که خودم را به راحتی ابراز کنم.

اشتباه چهارم من این بود که خیلی دیر به شناخت خودم رسیدم. توسعه‌ی‌فردی را باید زودتر از اینها آغاز می‌کردم.

اشتباه پنجم در رابطه با خواندن کتاب است. متاسفانه خیلی کم رُمان می‌خوانم. من زمان زیادی را صرف خواندن کتابهای غیرداستانی می‌کنم.

و اشتباه بعدی یادگیری و آموزش‌هایی که با هدف تقویت نوشتن و شناخت‌خود بوده را دیر شروع کردم.

اشتباه هفتم یا بهتر بگویم آزاردهنده‌ترین اشتباهم (آزار دهنده‌برای‌خودم) اینست که اغلب موارد عجول و کم‌طاقتم؛ و همین مسئله باعث شده گاهی زودتر از موعد کاری را انجام دهم و بعد آن کار به دلیل اینکه زود انجام شده به مشکل برخورده و باید دوباره سر وقت انجام بشود.

دوباره کاری و صرف انرژی و گاهی صرف هزینه بیشتر در زندگی از اثرات عجول بودن من است.

اشتباه بعدی من زیادی اهمیت‌دادن و بزرگ کردن مسائلی‌ست که از دید خیلی‌ها مهم نیست. گاهی مسائل کوچک را در ذهنم زیادی بزرگ می‌کنم. من از ناآگاهی‌ها و کج‌فهمی‌ها می‌رنجم و این رنجش مدتها با من می‌ماند.

 

امیدوارم این لیست در روزهای آینده به‌روزرسانی و طولانی‌تر شود.