تعریف ساده ی محتوا این است ؛ هر مطلب یا پستی که به شکل متن، یادداشت کوتاه، مقاله، پادکست ،تصویر،عکس نوشته و یا ویدیو در فضای اینترنت منتشر می شود ،محتوا نام دارد.

به زعم من محتوا یعنی یادگیری بیشتر، یعنی من آن چیزی را که آموخته ام _حتی اگر مثلا تهیه ی یک نوشیدنی ساده یا یک نکته ی کاربردی از مهارت های زندگی و موفقیت یا موضوعی برای یادگیری بهتر زبان انگلیسی و به طور کلی هر مهارت و دانشی در هر زمینه ای که باشد_ به شکلی خلاق و جالب ارائه کنم.

شاید فکر کنید خب همان نوشیدنی ساده (همانطور که از اسمش پیداست ، ساده) برای اکثر افراد جالب نیست چون خیلی ها بلدند و می توانند این نوشیدنی را تهیه کنند.

چیزی که شما را متمایز می کند ،تهیه ی آن نوشیدنی به روش خودتان و اضافه کردن یک طعم متفاوت به آن نوشیدنی و درنهایت منحصر به فرد شدن آن است.

محتوا چیز عجیب و غریبی نیست ،محتوا ارائه دادنِ شکلی متفاوت و نو از آموخته های ماست.

تولید محتوا یعنی متمایز شدن، یعنی رشد کردن و تغییر کردن. وقتی درباره ی موضوعی که یادگرفته ای یا تبحر داری بیشتر می نویسی یا راجع به آن حرف می زنی ،به جنبه های تازه ای از این موضوع پی می بری؛به نقاط ضعف و قوت خودت بیشتر توجه می کنی. شاید فکر کنی به اندازه ی کافی فلان زبان را بلدی ،اما وقتی  راجع به آن شروع به تولید محتوا می کنی، می بینی اطلاعاتت کم وضعیف است.گاهی پرسشی می شود و وقتی دقیق فکر می کنی متوجه میشوی به اطلاعات و مطالعه ی بیشتری نیازمندی؛سپس با تمرکز و دقت بیشتری مطالعه کنی و بر دانش و توانایی ات اضافه کنی. تو یاد می گیری تا بتوانی یاد بدهی ؛این نگرش به دامنه ی ارتباط بیشتر منجر می شود.

تولید محتوا یعنی مفید و موثر واقع شدن.

من از نوشتن شعر و داستان کوتاه آغاز کردم،نوشتن مرا با انواع محتوا آشنا کرد .سپس با شرکت در کلاسهای نویسندگی ،وبینار تولید محتوا ، و دوره هایی که همه ی آنها به شکلی به محتوا ربط داشتند ،به نقاط ضعف و قوت خودم پی بردم. من در دنیای محتوا خودم را شناختم و هنوز در حال یادگیری ام.

محتوا به من صبر را آموخت، دقت و تیز بینی را آموخت،سادگی و اثربخشی را آموخت.

محتوا به من کمک کرد به خودم نزدیکتر شوم . محتوا شهامت انتشار و طریقه ی صحیح مطالعه را به من آموخت.

آشنایی با افرادی همسو و هم فکر با خودم و دوری از مسائل حاشیه ای و بی اهمیت از دستاوردهای آمیخته شدن با دنیای محتواست.

محتوا دنیای بزرگ و شگفت انگیزی ست. وقتی با این دنیا عجین شوی می فهمی هیچ روزی شبیه روزهای دیگر نیست. روزهایت درخشان می شوند. دنیای محتوا آنقدر بزرگ است که چندین سال طول می کشد تا با گوشه و کنار آن آشنا شوم و بیاموزم. اگر بخواهم زندگی خودم را به دوقسمت تقسیم کنم اینطور می گویم :

زندگی من پیش از تولید محتوا ، زندگی من پس از تولید محتوا .

حالا فهمیدید چرا تولید محتوا؟

 

مطالب بیشتر:

مصاحبه با مریم معصومی تسهیلگر فردی وسخنران انگیزشی 

هدفمند شدن در زندگی